2010
Line (3) – fragrances
Eau de Parfum
Parfymør: Daniela Andrier
Personlighet: Interessant, ubestemmelig-kameleon, urban, annerledes, varm.
NOTER: Galbanum, grønn duggfrisk akkord, bitter appelsin, mastikstre harpiks/kvae, jasmin, røkelse, musk, sedertre.
Soundtrack: Fashion by David Bowie.
Kalenderen sier vår, men for ikke mange dagene siden var det vinterhvitt utenfor.. Denne gangen kan (skal) det ikke vare, og jeg håper dette var siste drysset i år. Litt huttrende trekker jeg meg tilbake til mine prøvebokser og leter frem dufter som minner om sommer, vår, grønne trær og hager, varmende vårsol og fuglekvitter.. Tror jeg aldri har lengtet så mye etter sommer, det er nok den uberkalde og lange vinteren sin feil. Men ok, da skal sommeren være like flott som vinteren har vært i det minste! 😀
Jeg har alltid blitt fascinert og inspirert av folk, design, kunst og produkter som er interessant og spennende annerledes, nytenkende/avant garde. Det er ikke alltid jeg forstår det jeg ser, men jeg vet fort hva som tiltrekker og gir meg gåsehud. COMME des GARÇONS er min første og ultimate «avant» kjærlighet. Rei Kawakubo er ett geni av de sjeldne og med sitt CdG har hun snudd design/moteverdenen på hodet med sin utømmelige, kompromissløse og eksentriske kreativitet. Ikke bare i form av klær og design, men også hvordan ett brand/merkevare kan drives, utforskes og utvikles.
CdGs parfymekolleksjon er jeg svært glad i.
Maison Martin Margiela..
For ikke så lenge siden fikk jeg øynene opp for Maison Martin Margiela og falt helt pladask for hele konseptet. Greide å kuppe ett par uberkule Replica sko, som vil bli ekstremt høyt verdsatt. MMM er kort et high fashion motehus grunnlagt av belgeren Martin Margiela, 1988. Margiela studerte ved Antwerp’s Royal Academy of Fine Arts og har jobbet for Jean Paul Gaultier og som «creative director» for Hermès womenswear. Også kjent for sin «usynlighet» under MMM. Stikkord kan være ekstrem/konseptuell fashion, avantgarde, kunstnerisk, «deconstructed», minimalistisk, anonymitet. MMM er delt inn i nummererte linjer, og «line 3» er dedikert til parfymer. (untitled) markerer duft-debuten til labelen som har eksistert nå i over 20 år. Det har seg altså slik at Martin Margiela ikke lenger er hos MMM, men etterlater seg en rik arv og sterk brand-identitet med kult-fans, og nå en helt fersk parfyme under lisens fra L’Oreal (Viktor & Rolf, Giorgio Armani, YSL Beauté..)
Så var det duften…
Det første som slår meg er duften av ett relativt velstelt menneske, som nettopp har røkt en mild sigarett, gått rett til badet og vasket hendene, pusset tennene, for så å toppe det hele med en søtlig tyggegummi..
(untitled) starter altså med en fresh, ren duft i form av appelsin/bitter sitrus/appelsinblomst som oppfører seg som maskering for mild sigarett-røyk. Maskeringen forsvinner litt etter litt, og kraftigere aromatisk woody duft lurer seg fremover (galbanum?). Får en svak anelse røkelse, men bare i flyktige glimt. (untitled) oppleves nå varm og passelig behagelig på huden, har også iført seg en abstrakt blomstret kvalitet. Jeg klarer ikke å finne jasmin, så den må være godt gjemt i (untitled). Er en tanke «skitten» (musk), men ikke fremhevet. Av en eller anen grunn får jeg litt vintage vibber, selv om (untitled) både er urban og hipp i aller høyeste grad.
Tørker ned til en svak behagelig skitten-søt skinscent, som varer helt til den blir vasket bort. Moderat sillage og (untitled) gjør seg spesielt godt sprayet (liberalt) på. Får assosiasjoner til hvit modellerings-leire uten jeg helt skjønner hvorfor..
Daniela Andrier legger igjen sin velkjente signatur fra Prada parfymene (spesielt Infusion-serien). Største forskjellen er at den er fyldigere, tydelig og føles ikke transparent i (untitled).
(untitled) kommer i en stilig apoteker-inspirert flakong (ligner skremmende mye på Guerlain’s eksklusive Vega/Sous Le Vent), som er dyppet i hvitmaling, hvit tråd holder toppen på plass. Hvitt er «fetisjfargen» til MMM. Enkel sort skrivemaskin-typeface forteller oss «ikke navnet». Flasken er gjemt i en hvit tøypose, og pakket i hvit yttereske med tilhørende Maison Martin Margiela grafikk. Line (3) – fragrances er avrundet.
(untitled) gir meg blandede følelser etter en del tester. Konsept, design, og alt på den estetiske delen er perfekt for Maison Martin Margiela, og jeg liker det. Men når det gjelder selve duften (som bør være det viktigste, selv om det til tider er enkelt å la seg rive med) stusser jeg litt på hva den egentlig prøver å forteller meg. Den er på en måte litt «flat», verken overrasker, sjokkerer, eller får meg til å «swoone» av ren nytelse. Jeg vil si den er interessant, for jeg sitter jo og snuser intenst. Føles ikke direkte unik ut men har en sterk gjenkjennelig signatur. Det blir for mye middels for meg, og føler kanskje at litt mer kreativitet kunne ha blitt investert i selve duften? Når alt kommer til alt, så kan (untitled) være akkurat det du vil den skal være. For meg ville det kanskje blitt en interessant hverdags-duft, i likhet med diverse flotte Prada Infusions. Uansett så tror jeg at (untitled) vil fly fra hyllene, og i visse kretser er det en av de hotteste duftene på markedet akkurat nå. Det blir nok ren løgn å si at jeg ikke vil ha en liten flaske (untitled)..
Jeg følger spent med videre og har troen på flere interessante (og navngitte) dufter fra Maison Martin Margiela «line (3)» i fremtiden..
(untitled) finnes i 30 ml, 50 ml. og 75 ml.
…“Everyone can feel called into question by a colour, a shape or a garment… We wanted to give perfume the same chance. Stripped of any reference to an influence of precise climate, (untitled) can be interpreted and worn for all occasion by every one of us.” – Maison Martin Margiela
Leave a reply to byP Avbryt svar