PAPER PASSION Perfume| Wallpaper* x Steidl

PAPER PASSION Perfume
Wallpaper* x Steidl

2012
Eau de ?
PARFYMØR: Geza Schoen
Personlighet: Veldig konseptuell/design, eksperimentell, stilisert, minimalistisk, kompromissløs, skarp, stille/rolig, luftig, quirky/fun.. an experience.
Duftbilde:
GRUNNSTRUKTUR: Linoleic acid – EN VELDIG FET, TØRR OG VARM FASETT, Copoibia balsam.
PapIr aKKORD – TØRR OG BITTER, BYGD RUNDT Amber – SKARP, REN OG woody.
MediSINSK/teKNISK faSETT, Osmanthus absolute – GIR EN naturLIG fET touch MED ETT fruiKTIG FLORAL aspeKt, LUFT aKKord (lETTE ozonic noteR), Musk – transparent OG VARM, RUNDER DET HELE AV.
Soundtrack: Factory Ambience Heidelberg Printing Press.
pauseMusiKK: Paper Romance by Groove Armada.

Duften av en bok.. en freshly printed bok, er i dag snart på vei til å bli noe eksotisk, en kuriositet. Vi er kanskje ikke helt der enda, det skal mye til før de fleste bytter ut permer fullstendig med brett. Men trenden er ikke til å unngå. Kindler, iPads og andre glassplater er i dag ganske allemannseie, og hungeren, etterspørselen etter innhold vokser.

Og kanskje det enkleste, logiske superargumentet for å kaste seg på bølgen til destination future-fabulous må være -> praktisk, tilgjengelig, lett. «Hele verden» på en liten flat kompakt mobil dings.. Så mye mer befriende enn å måtte drasse rundt på en liten vegg full av bøker. Samme innhold, men altså en annen måte å håndtere det på.

Å lese en bok.. se ordene slaktes der de ruller forbi glupske øyne, føle papiret, snuse på, bla, smake (kanskje ikke..) utgjør mye av gleden ved dette ritualet programmert så dypt i oss. Nesten litt romantisk.

Wallpaper* (livsstilsmagasin basert i London) x Steidl (forlag og boktrykkeri basert i Tyskland) ønsket å rette spotlight på denne korsveien «bok som medium» nå står overfor. PAPER PASSION Perfume er utsprunget av kjærligheten til boktrykkerkunsten og bokens «helt egne parfyme», en ide av Gerhard Steidl. Wallpaper* ble oppmerksom på dette etter å ha sett «How to make a book with Steidl». De lekte med tanken om å fange denne «parfymen» i ett unikt produkt i forbindelse Wallpaper* Handmade 2011.Wallpaper* ga oppdraget til det de mente var rett parfymør for prosjektet, Geza Schoen, kjent fra konseptene Escentric Molecules, KINSKI, The Beautiful Mind Series..
Akkorder ble skapt fra scratch og sammensatt til duftende papir og PAPER PASSION Perfume var ett håndfast produkt i ulming.

Selve tanken om hvor viktig bokens duft er, og som in the first place inspirerte Gerhard Steidl til å bemerke den, var selvproklamerte papirfanatiker Karl Lagerfeld. Som både klient og venn av Gerhard Steidl ville han også bidra. PAPER PASSION Perfume’s design, forord og selve navnet er signert KL. Produksjon av boken er naturlig nok gjort av Steidl. 

Sommeren 2012 ble PAPER PASSION Perfume lansert for salg, og tilgjengelig via en rekke konseptbutikker, parfymeri, ikke minst en og annen bokhandel.

PAPER PASSION Perfume gir fra seg ett sukk av alkoholdunster før den åpner page one. Dens innhold er skarpt, mineralt, en klype salt – alt tydelig manmade. Jeg ser for meg trykksverte/sort blekk, på fingertuppene rett fra trykkpressen.
Ferskt, nytt, varmt, (klissete) og iiikende (ikke helt skrikende) rent.

Fetere noter blar det hele videre, demper det skarpe, bryter med det rene, og introduserer en fuktig (fet) odør halvveis mot nedbrytelse, men ikke utpreget ubehagelig. Assosiasjoner til diverse typer papp, papir, fuktige bokpermer, gulnede pocketbøker og andre papirprodukt som gjerne har stått i ro (en litt uheldig fuktig plass) popper opp. 
Volumet skrus betydelig ned, nesten mute. Jeg sitter igjen med denne stille odøren, som jeg nå registrerer som salt hud med ett smidge av fet trykksverte.. lenge.. lengre.. flere timer. That’s it? Ikke helt.

PAPER PASSION blusser opp igjen for ett siste blaff timer senere, med trykksverten i fokus. Det fete er omtrent borte, og en super-abstrakt blomstret feel gir en klarere duft, transparent, luftig, ren. Alt i alt en studie i realisme og skarp minimalisme.

PAPER PASSION’s sillage merkes i subtile wafts, små øyeblikk som bare så vidt fanges. På min hud sitter PAPER PASSION Perfume dårlig (ellers klarer jeg rett og slett ikke lukte deler av den). På tekstil og papir er effekten en annen, spesielt i siste drydown, da ganske tydelig diffusiv selv med sin usynlige sillage.

PAPER PASSION Perfume’s utseende og innpakning er signert Karl Lagerfeld. Konseptet er papir, print, ny bok og dens ferske «parfyme».

PAPER PASSION Perfume presenteres I en bok, som en bok. Dimensjon 18.3 x 13.5 x 4.3 cm. Coveret er bundet I hvitt sturdy stoff med lerretstruktur. De livlige passion-røde sidene i boken stikker seg ut som ett iøynefallende blødende spenningsmoment mot det kritt-hvite. Tydelig sort font med logo/prosjektpartner er plassert midtstilt på fremside. En rød smal papirstrimle foldet rundt boken signert «for booklovers» forsegler det hele, prikken over i-en.Vi bryter den, åpner boken og finner nettopp det vi forventer, noen ytterst få (ca.10) sider tekst; Forord av Karl Lagerfeld, dikt av Günter Grass, duftkreasjon-tanker fra Geza Schoen og en uberkort beskrivelse av prosjektet fra Wallpaper* sin side. Alt dette er trykt på fint tykt creme-farget papir med noe lett struktur. «Boken» er slutt når vi kommer til de glatte røde sidene (tykkere papir).

Flakongen åpenbares liggende midt i boken, i ett smalt rom (identiske ark med «cutout» i stabel) som følger flaskens enkle form. Flakong er enkel, kvadratisk, liten, dyp og toppet lett med en sort skrukork. Ingen spraymekanisme. En hvit label med påfølgende PAPER PASSION Perfume font merker flakong, og noe sort grafikk printet på sidekant opplyser teknisk info.Boken kommer pakket inn i dyprødt tykt japanpapir med tydelig struktur og leveres i ytre-emballasje, en grå pappeske med gjentatt PAPER PASSION Perfume grafikk.
Det er ett must å nevne at en distinkt, tydelig duft oppleves når man undersøker boken og dens emballasje fysisk (og sender poenget med hele prosjektet rett hjem).

PAPER PASSION Perfume handler as advertised om.. Papir. Ikke gammelt, men nytt! Supernytt, rent, varmt, fresh from the press. Og sikkert en high-end press sådan, for mine paperbacks dufter ikke akkurat slik. PAPER PASSION Perfume – duften av en splitter ny (Steidl-printet) bok In Real Life. Fun, litt quirky, med cool-faktor (probably) skyhigh.  

Konseptet lener seg på alle sine deler. Boken fungerer både som emballasje, informasjonskilde, men kanskje viktigst – «the missing link» mellom parfyme/konsept – den er full av duften som inspirerte det hele. Wallpaper* fullfører sine prosjekt med kvalitet. De vet å plukke ut dyktige håndtverkere, kunstnere og koble de opp med talentfulle produsenter innen sitt spesialfelt.

Jeg er fan av slike gjennomtenkte, interessante, annerledes og quirkye produkter som PAPER PASSION Perfume. Men..

Parfymehookeren i meg skjærer gjennom og går rett til the liquid. 
Jeg savnet fantasien, drømmen, den store komposisjonen, romantikken..
(«for perfumelovers»). Men mest av alt den vitale ingrediensen før magien kan skje hos enhver parfyme, nemlig hud! 
PAPER PASSION Perfume fungerer ikke på hud, iallefall ikke min, før minst 6-8 timer senere.. og da er jeg klar for dagens duft nummer to alt.

PAPER PASSION faller derfor enkelt inn i «luktesaltene» mine, de duftene jeg liker å snuse på innimellom og vise frem for fun. Nytteverdien blir rom-ambiance, gardinduft.. (paperback-leseduft..) da synes jeg den kan fungere. Bare ikke «på meg».
Men jeg ante jo dette, den er jo merket så tydelig «for booklovers»..
An experience, not a perfume.

PAPER PASSION Perfume fåes i bok ISBN: 9783869305011 og kommer i 50 ml.
For (enda) mer dufthistorie, les Wallpaper* reportasjen av PAPER PASSION Perfume via Steidl.de (PDF-fil)
Duftbilde er tolket OG OVERSATT TIL NORSK fra INTRODUKSJON I boken PAPER PASSION Perfume.
kilder: www.wallpaper.com – PAPER PASSION Perfume, www.steidlville.com – PAPER PASSION Perfume, amazon – PAPER PASSION Perfume.
alle bilder er fotografert av Per Christian H.
Reklame

2 kommentarer om “PAPER PASSION Perfume| Wallpaper* x Steidl

  1. Får visst ikke med meg noen ting for tiden! Spennende review og fasinerende duft 🙂 På min hud fungerer den ganske bra, og jeg liker på et vis det minimalistiske ved den. Men er også enig med deg. Den gir meg kanskje ikke veldig mye følelsen av parfyme. Jeg har også et og annet i skapet jeg liker å snuse på, men ikke direkte bruke som parfyme. Det er vel slik det er med oss duftfrelste. Vi er generelt fasinert av spennende dufter, og ikke bare de vi bruker som parfyme? Uansett en glimrende omtale

    😀

    1. Hehe, sånn er det bare noen ganger. Merker det begynner å nærme seg Jul alt for raskt nå 😯
      Takktakk! 😀
      Ja, jeg ble veldig frustrert av at jeg ikke klarte å lukte den etter en times tid på huden min, den er der veldig svakt.. kan hende jeg har ett «muskproblem» ( 😆 ) at jeg rett og slett ikke lukter alle. Men hjelpes hvordan den slår tilbake når disse timene har gått. Den setter seg for eksempel «sticky» fast i klær. Kjente den på sløvegenseren min i flere dager, helt til det rett og slett ble plagsomt.
      Kul ide absolutt, men jess.. den faller litt flat når vi snakker «Parfyme».

      Du er inne på noe der altså! 🙂 Vettu, jeg mistenker jeg har en del sånne 😳 Driver å forsker litt på denne Tom Ford Velvet Gardenia, jeg er utrolig fascinert! Er ikke alt for lenge til jeg løøøper etter precious påfyll. Men jeg stusser litt.. er det noe jeg vil gå med? Hva mer lurer bak (disel)gardeniafumene..? ..og er det noe jeg egentlig «trenger»? Ahh.. godt å kjenne at «manien» modnes bare pittelitt 😀

      Takk du!
      Glad den ga en thrill!

      😀

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s