perrfum|Lest: The Secret of Chanel N°5

The Secret of Chanel N°5
by Tilar J. Mazzeo

«The Intimate History of the world’s most famous Perfume»

2010
Eau de Hardback
9780061791017
Harper Collins
221/281 pages
23 x 16 x 2.8 cm
Stikkord: Spennende, detaljrik, konsentrert, spesifikk interesse..
pauseMusic: Circus by Mélanie Laurent

The Secret of Chanel No. 5

Vi befinner oss helt i starten av ”De Gylne 20s”. Kvelden har lagt sin sorte kappe over den Franske Riviera, nærmere bestemt Cannes.
Ved ett bord i en eksklusiv restaurant feirer den allerede berømte ”couturière” Coco Chanel noe helt spesielt. Personligheter fra hennes interessante omgangskrets, velstående, viktige og ikke minst fashionable er på plass.

Det flyter noe mystisk i luften.. fangende, tiltrekkende..

Forbipasserende middagsgjester stopper opp ved Coco Chanels bord, og snuser rundt seg fortryllet, uten å legge skjul på det.
”What was that fragrance?”

Så fort de snudde ryggen til, parfymerte Coco Chanel diskret luften på ny, til like stor forbauselse og fascinerende reaksjoner.

En duft, ulik sin make; moderne, sprudlende, sensuell, ren, lukseriøs..
var mettet i luften denne kvelden..
Ingen ante fullt og helt hvilket fantastisk eventyr som var sluppet fri, men det ville ikke ta lang tid før dets navn var kjent viden over som parfymen fra Paris alle drømte og lengtet etter å eie:
Chanel N°5.

en gjenfortelling byP fra side 75-77

The Secret of Chanel N°5 forteller historien om denne 90 år gamle steinharde marmor bautaen, industriens «le monstre» (slik den fortsetter å cashe inn), parfymen N°5; fra tidlig skapelse, nisje og suksess til senere masseprodusert luksusikon og verdensherredømme.

Forfatteren har satt som mål å søke ut de ekte og sanne historiene bak løgn, “gull-støvete” reklamekampanjer og de spektakulære mytene folk flest faller flat for. Omfattende research etter håndfaste bevis, dokumenter er lagt som basis samt kilder fra respekterte biografier om Coco Chanels interessante liv, og ikke minst intervju med nøkkelpersoner med nær kunnskap om & i industrien selv.

Vi kommer innom hele spekteret «fenomenet N°5«. Da mener jeg alt fra inspirasjon, råmateriale, duft, flakong, pakningsdesign, reklame-utrykk, eierforhold, legende og historie.

Boken er delt i tre hoveddeler; «Coco before Chanel N°5», «Love & War» og «The Life of an Icon».

I del I «Coco before Chanel N°5» får vi først og fremst servert ett fascinerende innblikk i «Coco» Gabrielle Bonheur Chanel. En talentfull om noe utspekulert og kalkulerende forretningskvinne med revolusjonerende visjoner om hvordan kvinner av luksus & eleganse skulle kle seg og leve (kan også legge til at hun hadde en skarp nese for duft).

Det fortelles om hennes barndom og oppvekst i det strenge kloster-barnehjemmet ved Aubazine, og hennes viltre liv i tiden etter som ung livlig showgirl, sanger, og selskapskvinne. Hun ville møte viktige personligheter som senere var avgjørende støttespillere for hennes virke og berømmelse.

Gjennom hele teksten gjøres vi oppmerksom på alle mulige detaljer, som kunne ha inspirert og hatt fundamental betydning til skapelsen av det som ville bli hennes N°5.

* Trykk play, og skift fra 360p til 720pHD for bedre bildekvalitet på filmen.

Vi får vite hvordan hun mest sannsynlig møtte den «riktige» parfymøren til sin signaturduft, Ernest Beaux, og litt om hans tanker og historie rundt sin kreasjon.

Og ellers finner vi litt deilig «parfymesnakk» spesielt om aldehyder, hvordan de oppleves, hva de gjør med en duft, og kanskje mest interessant; at de hadde vært i bruk i parfymer før N°5.

del II «Love & War» skjer det virkelig saker. N°5 slippes fri og starter sitt spennende liv. Legenden skal ofte ha det til at N°5 ble lansert med «fyrverkeri og pressekorps», men det er mer sannsynlig at dette skjedde i det stille og skjulte, nesten guerilla-style med «spoken word» og misunnelse som virkemiddel. N°5 ville ikke benytte seg av skikkelig målrettet Chanel-finansiert reklame før flere år senere.

Vi får vitne det aller mest spennende, spektakulære og spesielle i N°5s historie; Coco Chanels valg om å selge mesteparten av N°5 rettighetene til Wertheimer familien allerede i 1924. Avtalen var nødvendig for N°5s rise to fame, men ville etter hvert føre til mange intriger, sammensvergelser og stygge årelange rettstvister for kontroll og penger.

«Les Parfums Chanel» ville bringe N°5 videre til det enorme markedet USA via Chanel Inc. og vi følger hvordan duften videre triumferte suksessfullt gjennom copycater, rar markedstrategi, tillegg til Chanel-«lineuppen» med en rekke nummererte konkurrenter til N°5 (deriblant N°22), depresjonen på 30-tallet og 2. Verdenskrig. Coco Chanel stenger sitt motehus, men hovedkvarteret 31 rue Cambon holdes åpen for å selge N°5.

Det fortelles om Mademoiselle Chanel’s utspekulerte planer om å sabotere N°5 med en egen linje «Mademoiselle Chanel Perfumes» (også kalt «red-label perfumes» hvor en interessant sidenote nevner en av disse, N°31, kan ha være en veldig tidlig inspirasjon til det som Henri Robert skapte i N°19). Dette fører til at N°5s 1924 avtale reforhandles, Cocos krav infries og gjør Mademoiselle Chanel til en av verdens rikeste kvinner.

N°5 selv spinner ut av kontroll, skaper sitt eget liv og gyver løs på veien mot status: ikon.

Del III «The Life of an Icon» forteller om N°5s videre reise som ikon og den hårfine balansen mellom enkelt tilgjengelig masseprodusert luksus, og kampen videre om å fortsatt få N°5 til å utstråle tidløs eleganse, ekte håndtverk, luksus & eksklusivitet. Det investeres i massive reklamekampanjer og utsalgs-steder innskrenkes.

Coco Chanel snekrer seg enda en fantastisk avtale med Pierre Wertheimer, sier fra seg kontroll over sitt «navn», business-imperie for uante pengesummer og blir sikret økonomisk for all fremtid og vel så det. Chanel dør så i 1971 og imperiet trenger nye ledere, nye kampanjer og en ny parfymør til å jumpstarte N°5 for ett moderne publikum. N°5 blir aktuell for nødvendige reformuleringer, det fortelles litt om dette både fra gammelt av (rundt 1980s) og nå i nyere tid.

..»Innovation! One cannot be forever innovating.
I want to create classics»…

Coco Chanel

Jeg synes at starten på boken var litt treg og til dels irriterende med mye gjentagelse, man vil jo gjerne rett på «the juicy bits». Likevel er det nødvendig å først bli kjent med unge Coco Chanel og hennes ambisjoner rundt sin første signaturduft. Tiden & parfymene før N°5 også viktig å merke seg for å få ett bedre bilde om hvorfor N°5 var såpass revolusjonerende når den ble sluppet.
Synes det er lagt litt vel mye vekt på å trekke frem alle mulige smådetaljer som sett i ettertid passer perfekt som inspirasjonskilder, det må da være rom for litt «Bonheur«, lykke og flaks. Likte godt fortellingene om Rallet-parfymene, den russiske ex-tsar familien og Ernest Beaux sine tanker om N°5.

For meg, var det Del II som virkelig fanget. Med så mye intrige, informasjon jeg ikke har registrert før som f.eks viktigheten av Wertheimer familien for N°5 og hvor lite kontroll Coco Chanel i realiteten hadde over «sitt» produkt etter 1924. Krigshistorien rundt N°5 er rene spenningsromanen, og Coco Chanels «love & hate» forhold til N°5 har sjelden vært mer fascinerende å lese om enn akkurat her.

Del III blir litt roligere og slappere, siden intrigene stort sett er over. Likevel interessant, spesielt «The Art of Business» som omhandler balansen mellom elite luksusobjekt vs. kommers allemannseie og «The End of Modern Perfumery» som tar for seg grovt reformulering og vedlikehold av en klassiker som N°5.

Noe som også krydret boken godt, var de små sidesprangene over på andre parfymehus og konkurrenter, da mest François Coty. Guerlain var skuffende lite nevnt (men to be fair, dette er en bok om Chanel N°5), noen linjer kom med om Shalimar og naturlig nok Liu.

Synes kanskje at undertittelen på boken hadde passet bedre som tittel. N°5 har uansett uten tvil en utrolig rik historie, hvor de sannsynlige sannhetene virker mer spennende enn mytene.

På grunn av stor detaljrikdom, hakket over middels vanskelig språkbruk og setning-oppbyggelse (spesielt når forfatteren siterer større mengder tekst) måtte jeg ofte hoppe tilbake ett avsnitt å lese det på ny. Enkle forklaringer av vanskeligere utrykk og «bransje ord» er grovt forklart, som gjør at man ikke behøver å ha spesiell kjennskap til kjemien bak parfyme for å ha glede av det. Å lese boken tok lengre tid enn beregnet, 221 sider har sjelden før følt såpass mye. Godt kilderegister er også en verdifull ting å ha for senere utforskning. Skriften er god å lese, normal-ish til større Times New Roman. Bokens vekt er lett til å være innbunden og god å holde.

Alt i alt, så likte jeg boken. Mystikken er fortsatt veldig i live, gjerne mer enn før. Temaet er jo en fetisj her og slike bøker er sjelden kost.
Alt som handler om Chanel-Parfyme, historiene bak inspirasjon, skapelse, design, markedsføring, ikonisering, vandrehistorier og ikke minst selve duften fascinerer meg voldsomt.

The Secret of Chanel N°5 har gjort meg sulten på å vite mer om den brilliante «wicked» kvinnen bak det hele, Coco Chanel og en fet rikt illustrert biografi ligger klar til å slukes.

Anbefales til alle parfymetullinger som ønsker å vite litt mer, spesielt de med en forkjærlighet for Coco Chanel og Chanel N°5.

* Trykk play, og skift fra 360p til 720HDp for bedre bildekvalitet på filmen.
produkt kilder: www.amazon.co.uk – The Secret of Chanel No5 & egne observasjoner.
film: linker til Youtube.
bilde 1: Scan fra boken, uten omslag.
bilde 2: Bokcover fra www.amazon.co.uk
bilde 6: Chanel vintage advertising, ebay.com
bilde 7: Rue 31 Cambon by fademphotos on flickr
bilde 8: Chanel in Ginza by occipita on flickr
bilde 9: www.chanel.com – Parfums
bilde tatt byP av egne orginalprodukt, vintage og nytt. Chanel.com
Boken «The Secret of Chanel N°5″ finnes også via norske webshopper som www.tanum.no
Reklamer

6 thoughts on “perrfum|Lest: The Secret of Chanel N°5

  1. …speachless…
    du forgylte dagen min med denne, ønsker meg både bok og duft. Og Parisreise 🙂

    • 😀 Åhh, så kos! 😀
      Chanel har ofte den tendensen og effekten, til å få en til å lengte og drømme.. 🙂
      Parisreise! (med parfyme) må bare være heelt.. the stuff that dreams are made of! 🙂

  2. Jeg tror dette er boken vi ga vekk i adventsgiveawayen i fjor. Husker ikke helt hvem det var som vant den, en bekjent av Britt Åse kanskje?

    Høres ialle fall ut som en spennende bok! Og ja, Chanels historie er fascinerende! 🙂

    • Jess, det er den 😉 Fant den rimlig på amazon.co.uk, det er nesten slik at de «gir» vekk bøker.

      Likte den boken veldig godt, tenker du hadde gjort det samme siden vi deler interessen for emnet.
      Det blir jo nesten også slik at man tar frem duften, å snuser samtidig som man leser 😀

      Såå fascinerende, at det er mulig tenker jeg bare.
      Hoppet på biografien; «Coco Chanel – The Legend and The Life» av Justine Picardie, så spennende ut. Rikt illustrert, masse flotte bilder, skisser av KL, masse tekst.. ja, i alt lovende! Gleder meg til å dypdykke der.

  3. Herlig historie byP 🙂 Jeg er jo også veldig svak for slik historie vet du 😆
    Har aldri virkelig satt meg inn i dette, så det var nyttig og interessant.
    Du har No. 5 i flere flotte utgaver ser jeg 😀

    • Takk! 🙂 Ja, dette er saker man kan virkelig kan drømme seg heelt bort i 🙂 Utrolig hva som fester seg når det er spennende historie det er snakk om 😆
      Hadde også egentlig bare fått meg overflatehistorien de fleste kjenner, litt av det mer riktige som er skrevet ute på bloggene, og noe fra «glansbilde-bøkene» jeg allerede hadde. Likevel så ga boken grundig info jeg ikke hadde hørt om før. Spennende!

      Jaa, No5 ble en av de første dillene før jeg «tok av» og doblet samlingen 😆 Har den i «alt», til og med cologne 🙄 Heldigvis noen gode kupp.
      Det lå også masser av bilder på harddisken som skrek etter oppmerksomhet, her var jo noen av de bare perfekt eyeCandy 😉

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s